پس از مقدمه اولین بخش کتاب ازقصه تامثل ، " درآمدی برمثل وحکمت و پیشینه ی جمع آوری آنها " نام دارد که دربردارنده ی مفاهیم گوناگون, پیرامون #مثل و #حکمت می باشد.
این قسمت با ارائه ی تعاریف لغوی و اصطلاحی " مثل " و تعاریف ادبا و دانشمندان #مسلمان و مغرب زمین از این مقوله آغاز می شود که از آن میان, تعریف #لرد_راسل انگلیسی درخور توجه است. وی دراین باره می گوید :
" مثل, زاده ی فکر یک جمع و نادره گویی یک فرد است." (ص ۱۴)
در ادامه به منشاء پیدایش مثلها و تاریخچه ی جمع آوری ضرب المثلهای #فارسی, اهمیت آنها ازنظر محتوا و جایگاهشان در #فرهنگ_عامه ی یک ملت پرداخته است.
آنچه دراین باره در صفحه ی ۱۵ کتاب آمده, به طور خلاصه چنین است :
"مثل ازنظرمحتوا حاوی اندیشه ای عمیق و سودمند یا انتقادی شدید و #طنزآمیز است که در روزگاران گذشته توسط مردمانی با ذوق و نکته سنج در واکنش به رواج فساد و نابسامانی درجامعه و با هدف هدایت و تربیت خلق و تنبه و بیداری ظالمان پدید آمده اند. "
پس از مثل,نوبت به " حکمت " می رسد. دراین قسمت نیز نویسنده موضوعات مختلف مرتبط با آن نظیر تعریف حکمت, انوع حکمت و جایگاه آن در جامعه, نتایج رواج حکمت و. را بررسی کرده و درنهایت, این بخش را با سخنی زیبا از امام #علی علیه السلام درباره ی اهمیت حکمت به پایان می برد. ایشان می فرمایند:
" حکمت, گمشده ی مؤمن است.آن را دریابید حتی اگر از منافق باشد". ( ص ۲۰)
درپایان لیستی از موضوعات مطرح در بخش درآمدی بر مثل و حکمت. ذکر می شود :
مثل,
معنی لغوی و اصطلاحی مثل
تعریف مثل ازنظر ادبای #مسلمان همچون " ابواسحاق محمدبن یزید " معروف به #مبرد و ادبای اروپایی همچون #سروانتس, #لردراسل و.
منشاء پیدایش ضرب المثل ها
مثلها به لحاظ شکل و محتوا
پدیدآورندگان مثلها
اهمیت ضرب المثل ها
تاریخچه ی جمع آوری مثلها
حکمت :
معنی لغوی و اصطلاحی حکمت
انواع حکمت
هدف و غایت هریک از انواع حکمت
جایگاه حکمت در جامعه
تأثیر رواج حکمت در زندگی فردی و اجتماعی
زمینه ی پیدایش و رشد حکمت در جامعه
#ضرب_المثل
#ازقصه_تامثل
#نسرین_زبردست
درباره این سایت